Hoe kiest u een deurtoegangssysteem voor uw kantoor?

Toegangscontrolesystemen laten bevoegde werknemers toe in en uit verschillende delen van uw kantoor te gaan en houden andere mensen buiten. Ze kunnen gaan van eenvoudige elektronische toetsenborden die een enkele deur beveiligen tot grote netwerksystemen voor meerdere gebouwen die kunnen voorzien in parkeer hekken, integratie met tijdregistratiesystemen en meerdere beveiligingsniveaus.

Als u alleen op zoek bent naar zeer eenvoudige (d.w.z. goedkopere) maatregelen om een ruimte te beveiligen, kunt u gaan voor het numerieke keypad-systeem. De pincode kan meestal 4 tot 8 cijfers lang zijn. De gebruiker hoeft enkel de pincode te onthouden om toegang te krijgen tot de kamer, en hoeft niets bij zich te dragen om de deur te openen. Nadeel is dat de pincode gemakkelijk gedeeld kan worden, en dat de pincode geraden kan worden door de inbrekers door te kijken welke cijfers van het toetsenbord het meest versleten zijn. Daarom wordt pincode lezer nooit aanbevolen voor middel of hoog beveiligde gebouwen.

Het volgende type deur toegangslezer is het kaart- en/of pin toegangssysteem. Elke gebruiker krijgt een penning (b.v. een toegangskaart, een sleutelhanger) en de gebruiker tikt met de penning op de lezer om het deurslot te openen. Bij sommige systemen is het mogelijk om naast het token ook een pincode in te voeren, zodat de gebruiker het token niet alleen op de lezer moet tikken, maar ook een pincode moet invoeren. Het voordeel van een deurtoegangssysteem op basis van een token is dus dat het veiliger is dan het systeem met numeriek toetsenbord, aangezien elke token wordt geregistreerd. Bovendien kan de systeembeheerder bij verlies van een kaart deze kaart gemakkelijk uit het systeem verwijderen. Dergelijke op token gebaseerde deurtoegangssystemen kunnen doorgaans ook een groot aantal gebruikers aan (in de duizenden).

Bij het meer geavanceerde kaartlezer systeem zijn alle lezers in een netwerk verbonden met een computer waarop de software voor de toegangscontrole draait. De computer hoeft niet aan te staan om de kaartlezers te laten werken. Wanneer de personeels- of administratieafdeling echter de logboeken van de lezers wil downloaden voor de check-in check-out tijdstippen, zullen zij de software uitvoeren om de logboeken van alle lezers via het netwerk naar de computer te halen.

Het nadeel van het kaartlezer systeem is dat als de kaart verloren is, iemand met de verloren kaart toegang kan krijgen tot de ruimte voordat de kaart als verloren wordt gerapporteerd en uit de lezer wordt verwijderd. Daarom is een dergelijk token-gebaseerd kaartsysteem niet aan te bevelen voor zeer zwaar beveiligde gebouwen. Zelfs als het wordt gebruikt in hoog beveiligde gebieden, moet het worden aangevuld met extra beveiligingssystemen zoals CCTV-camera’s bewakingssysteem.

Voor meer informatie over deurtoegangssysteem, bezoek de website van sleutelmaker voor Nijmegen!

Gratis illustraties van Thuis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *