Wat is verandermanagement?

Voor elke organisatie is het vroeg of laat tijd om bepaalde zaken op een andere manier te benaderen. Een afdeling functioneert niet meer zoals het zou moeten, bepaalde software moet vervangen worden of het bedrijf moet uitgebreid worden. Ook kunnen zaken op een andere manier benaderd worden doordat een bedrijf een nieuw product of dienst gaat aanbieden en de markt op een nieuwe manier moet worden aangesproken (sidenote: ontwikkel je een nieuw product? Denk dan na over een octrooi en patent aanvraag!) Dit zijn vaak ingrijpende interne veranderingen die cultuurveranderingen of fluctuaties in de kwaliteit tot gevolg kunnen hebben. Het beheersen van deze veranderingen vraagt om een speciale aanpak. Mensen houden immers niet van verandering. Dit is waar verandermanagement het tij kan keren.

Veranderen is een kunst

Bij ‘veranderen’ kan men denken aan begrippen als ‘leren’, ‘toepassen’ en ‘ontwikkelen’. Veranderen gaat om het kiezen van een nieuwe weg en komt met de nodige toewijding. Terugvallen, aanpassen en opnieuw beginnen zijn fases die bij het veranderproces horen. Iedereen heeft het vermogen om te veranderen, maar helaas mislukken de meeste pogingen. Verandering is iets wat men gewoon over zich heen kan laten komen. Of men kan proberen het te beïnvloeden, te leiden en te managen. Dat is verandermanagement.

Verandermanagement

Verandermanagement houdt zich voornamelijk bezig met het veranderen van de interne structuur, cultuur en werkwijze. Deze vorm van management is hard nodig om veranderingen succesvol door te voeren, want veranderingen komen niet zonder de nodige weerstand. De grootste stressfactoren van een mens ontstaan bijvoorbeeld uit veranderingen, zoals een verhuizing, liefde, een nieuwe baan of een reorganisatie.

Verandering is goed

Bij organiseren en managen hoort ook verandering. Steeds meer bedrijven en organisaties streven naar verbetering, dus verandering. Voordat dit gerealiseerd kan worden, moet verandering een normaal onderdeel van de bedrijfsvoering worden. Verandermanagement is niet langer alleen gericht op technische en structurele aspecten, maar is een integraal proces. De medewerkers hebben een grote invloed op het succes van verandering. Hoe meer steun vanuit de collega’s, hoe beter de doorvoer van een verandering zal verlopen.

 

Verandering is dus geen negatief begrip waarbij alles fout gaat, maar het is kijken naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Verandering is goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *